خانه فرهنگ و هنر افغانستان | Afghanistan Culture & Arts House

نشست های هنری
مراسم گرمانی
همنوایی لعل و فیروزه
Previous
Next

بخش هنری

هنر؛ به صورت عام و هنر موسیقی به گونه ی خاص از لایه‌ها و ارکان بنیادین فرهنگ به شمار می‌رود.
هنر در مجموع برشناساننده و معرف ذات انسان و ابعاد بی‌کرانه‌ای روحی اوست. در واقع انسان با هنر تعریف و شناخته می‌شود. می‌شود گفت هنر بازتاب فطرت انسان است و همه‌ی انسان‌ها هنرمند و هنردوست آفریده شده‌اند. تجلیِ وجوه هنری؛ البته در همه‌ی انسان‌ها یکسان نبوده و نیست و این تفاوت..؛ زیبایی‌های ابعاد و گونه‌های مختلف هنری را به نمایش می‌گذارد.

هنر وجوه دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به هنر خطاطی؛ نقاشی؛ معماری؛ مجسمه‌سازی و به ویژه هنر نمایش… اشاره کرد. هرچند خمیرمایه‌ی هنر در سرشت همه‌ی انسان‌ها گذاشته شده اما بدیهی است برای باروری و شکوفایی آن نیاز شدید به آموزش و هم در واقع پرورش؛ احساس می‌شود.

بنیاد بر آن است که در عرصه‌ی هنر متعهد بیش از پیش بکوشد.
بنیاد در عمر کوتاه خود در عرصه‌های گوناگون هنری با وجود عدم امکانات و شرایط مهاجرت خوش درخشیده است.

موسیقی

موسیقی یکی از وجوه و شاخه‌های بالنده و برازنده‌ی هنری است.
بشر از بدو خلقت تا کنون تنهایی‌ها؛ دغدغه‌ها و آرزوهای خویش را بیشتر با صوت و صدا و آوا و آهنگ و نما و نقش؛ بازتاب داده و می‌دهد. بزرگان معرفت دینی ما جهان را یک پارچه آوا و صدا و بنیاد هستی را بر آن استوار می‌دانند...

بیدل بزرگ می‌فرماید:
مغنِّی کنون وقتِ جوش و نواست
که بنیاد هستی به دوش صداست

بزرگی دیگری می‌گوید" اگر عالم به سخن آید؛ با موسیقی آغاز می‌کند..."
در جهان‌بینی دینی همه‌ی آفرینش کلمه و کلام و تمام عالم سخن است و آوا و آهنگ جهان را پر کرده؛ که ای بسا ما با این گوش، کمتر و یا هیچ آن را نمی‌شنویم! و برای شنودن آن گوش دیگر و هوش برتر لازم است.
به قول مولانای بلخ:
گوش خر بگذار و دیگر گوش خر

آموزش موسیقی کلاسیک و ضرورت اشاعه و گسترش آن

موسیقی کلاسیک ما هم بیشتر بار دینی دارد و هم برخودار از بنمایه‌های معرفتی و متعهدانه است. بدین‌رو ضرورت بیشتر در طرح و بسط آن احساس می‌شود.

نشست‌های هنری در مرکز فعالیت‌های بنیاد امیرخسرو بلخی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۰

هنرمند پاکستانی در بنیاد امیرخسرو بلخی

آموزش آوازخوانی توسط استاد حبیب حاصل، سال ۱۳۸۸

استاد دل آهنگ، از پیشکسوتان موسیقی هرات در نشست
فرهنگی هنری بنیاد
سال ۱۳۹۷

رامین نبوی، از هنرمندان مقیم اروپا در بنیاد

اجرای گروه هنری جوانان بنیاد امیرخسرو بلخی

نشست بین‌المللی بزرگداشت روز عطار و مولانا تحت عنوان
از بلخ تا نیشابور

رویداد بین المللی ماه امت سال ۱۴۰۱

اولین نشست فرهنگی هنری بنیاد در فرهنگسرای غدیر تحت عنوان از نیشابور تا بلخ

مراسم بزرگداشت مرحوم استاد جلیل احمد دل آهنگ سال ۱۴۰۱

مراسم بزرگداشت پنج ستاره موسیقی بلخ باستان سال ۱۴۰۱

مراسم بزرگداشت مرحوم استاد محمد هاشم چشتی سال ۱۴۰۱

مراسم گرمانی در سلسله نشست های فرهنگی و هنری بنیاد امیرخسرو بلخی سال ۱۴۰۱

مراسم گرمانی

در موسیقی شبه قاره و افغانستان، سنتی است که به آن «گُرمانی» می‌گویند.

در تعلیم این موسیقی که هنوز مبتنی بر انتقال تجربه از استاد به شاگرد است، شاگرد بعد از طی سلسله مراحلی باید در نشستی رسمی، نخ ارادتی از استاد دریافت کند.
این نخ که معمولا از جنس ابریشم است، ارتباط زنجیره‌ای میان استادان است که از یکی به دیگری منتقل می‌شود.
گُر یا همان قند سیاه که استاد و شاگرد با آن کام خود را شیرین می‌کنند، نشانی از شیرینی ارتباط‎شان است.

پیشکسوتان رشته موسیقی حاضر در محفل به نوبت، نخ ارادت را به پیشانه نهاده و می‌بوسند و دعا می‌خوانند تا سرانجام به دست استادی می‌رسد که شاگرد قرار است با ایشان گرمانی کند. استاد آن را به دست راست شاگرد می‌بندد و نقل و شیرینی در محفل پخش می‌شود.
تکیه اصلی در این سنت بر ادب و اخلاص است. بنیاد امیرخسرو بلخی در طول فعالیت‌هایش به این مراسم معنادار ارج نهاده و توسط پیشکسوتان موسیقی برگزار نموده است.

مراسم گرمانی نوید نادم نزد شاه رسول قاسمی، سال ۱۴۰۱

در موسیقی شبه قاره و افغانستان، سنتی است که به آن «گُرمانی» می‌گویند.

در تعلیم این موسیقی که هنوز مبتنی بر انتقال تجربه از استاد به شاگرد است، شاگرد بعد از طی سلسله مراحلی باید در نشستی رسمی، نخ ارادتی از استاد دریافت کند.
این نخ که معمولا از جنس ابریشم است، ارتباط زنجیره‌ای میان استادان است که از یکی به دیگری منتقل می‌شود.
گُر یا همان قند سیاه که استاد و شاگرد با آن کام خود را شیرین می‌کنند، نشانی از شیرینی ارتباط‎شان است.

پیشکسوتان رشته موسیقی حاضر در محفل به نوبت، نخ ارادت را به پیشانه نهاده و می‌بوسند و دعا می‌خوانند تا سرانجام به دست استادی می‌رسد که شاگرد قرار است با ایشان گرمانی کند. استاد آن را به دست راست شاگرد می‌بندد و نقل و شیرینی در محفل پخش می‌شود.
تکیه اصلی در این سنت بر ادب و اخلاص است. بنیاد امیرخسرو بلخی در طول فعالیت‌هایش به این مراسم معنادار ارج نهاده و توسط پیشکسوتان موسیقی برگزار نموده است.

مراسم گرمانی جواد ناصری نزد وحید هروی، سال ۱۴۰۱

مراسم گرمانی نوید نادم نزد شاه رسول قاسمی، سال ۱۴۰۱

مراسم گرمانی مهدی کریمی نزد استاد عظیم حسن‌پور، سال ۱۳۹۸

مراسم گرمانی جواد ناصری نزد وحید هروی، سال ۱۴۰۱

مراسم گرمانی مهدی کریمی نزد استاد عظیم حسن‌پور، سال ۱۳۹۸

ویژه برنامه همنوایی لعل و فیروزه

یکی از برنامه‌های در دست اجرای بنیاد؛ “همنوایی لعل و فیروزه”

برنامه‌ی مشترک هنری هنرمندان افغانستان و ایران می‌باشد که چند سالیست به صورت ابتدایی کلید خورده و در آینده برآنیم که انشاالله این برنامه در سراسر ایران به صورت مطلوب گسترش یابد.

اهمیت و تاثیر این کار در تقریب، تفاهم، تاثیرگذاری بر نسل جوان و همدلی فرهنگی، هنری مشترک بیش از هرزمان احساس می‌شود.

اجرای اولین برنامه همنوایی لعل و فیروزه در فرانسه توسط هنرمندان بنام افغانستان و ایران،
استاد همایون سخی و آقای سهراب پورناظری و آقای سیر هاشمی، ماه دلو/بهمن ۱۳۹۷

همنوازی سه‌تار و طبله توسط هنرمندان اهل ایران و افغانستان در نشست های بنیاد امیرخسرو بلخی

همنوازی گیتار و طبله توسط روزبه آذر و کنعان دل‌آهنگ

اجرای مشترک هنرمندان ایرانی و افغانستانی به مناسبت شب یلدا

اجرای مشترک هنرمندان موسیقی ایرانی و افغانستانی
در مراسم بزرگداشت شمس تبریزی

همنوازی دوتار خراسانی و طبله توسط ایوب سعیدی و نسیم خوشنواز

اشتراک‌گذاری در

فیسبوک
توییتر
وتس‌اپ
ایمیل
تلگرام