خانه فرهنگ و هنر افغانستان | Afghanistan Culture & Arts House

«جشنواره بین المللی افطار اسلامی | جشنواره غذای ملل»

گزارش رادیو کابل ۱۳۵۴

Play Video

برای تماشای ویدیو VPN خود را روشن نمایید.

خانه فرهنگ و هنر افغانستان در جشنواره بین المللی افطار اسلامی مشهد ایران

اولین جشنواره ملل تحت عنوان افطار اسلامی از سوی شهرداری مشهد، با حضور ۶ کشور ایران، افغانستان، پاکستان، عراق، هند و لبنان در بوستان بهشت شهر مشهد برگزار شد.

این جشنواره که همزمان با ماه مبارک رمضان از ۶ تا ۱۷ ماه حمل/فروردین ۱۴۰۲ آغاز و ادامه داشت، کشورهای شرکت‌کننده محصولات غذایی و فرهنگی‌شان را در چهل غرفه به نمایش گذاشتند. استقبال کم‌نظیر مردم و بیش از ۱۵۰ هزار بازدیدکننده از این نمایشگاه، اهمیت این جشنواره را دوچند ساخته بود.

علاقه‌مندان در یازده شب از غذاها و دیگر محصولات این نمایشگاه به خوبی بهره‌مند شدند، اما جایی که این بازدیدکنندگان بویژه جوانان و نوجوانان علاقه‌مندش را نتوانست از داشته‌های هنری خویش سیر کند، این غرفه بود، خانه فرهنگ و هنر افغانستان، که به ابتکار بنیاد فرهنگی هنری امیرخسرو بلخی ایجاد شده است، تا این هنرمندان بتوانند اولین کار مشترک فرهنگی و هنری‌شان را به معرفی بگیرند.

هنرمندانی که با ارائه نمونه‌ی اصیلی از موسیقی، نقاشی، صنایع دستی، نمایش فیلم، کودکان دری زبان و تصاویری از اسطوره‌های موسیقی کشورشان در این غرفه کوچک، جلوه‌ی خاصی به این نمایشگاه و جشنواره بخشیده و نیز نقش برازنده‌ای در معرفی فرهنگ و هنر کشورشان ایفا نمودند.

غرفه خانه فرهنگ و هنر افغانستان، بیشترین استقبال‌کننده و بازدیدکنندگان از جمله چهره‌های شناخته‌شده فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی و خبرنگاران، بشمول مسئولین بلندرتبه دولتی ایران و بویژه علاقه‌مندان از کودک و نوجوان گرفته تا کهنسالانی که از دور و نزدیک می‌آمدند و در هوای سرد در انتظار تماشای موسیقی نشسته تا لحظات خوشی را با هنرمندان موسیقی افغانستان سپری کنند.

آوا و نوای موسیقی شاد و غمگین و تکنوازی رباب ساز ملی افغانستان، همه این تماشاگران بویژه جوانان را تحت تاثیر قرار داده و بوجد آوردند. نخستین برنامه مشترک هنرمندان خانه فرهنگ و هنر افغانستان جذاب و دیدنی بود اما از دید علاقه‌مندان کافی نبود.

کارشناسان نقش این جشنواره را در تقارب و تعامل، بین کشورهای هم‌جوار و همسایگان بااهمیت توصیف نموده و خواهان گسترش آن در سطح بالاتر شدند.

پایان

اشتراک‌گذاری در

فیسبوک
توییتر
وتس‌اپ
ایمیل
تلگرام