خانه فرهنگ و هنر افغانستان | Afghanistan Culture & Arts House

حنجره‌های خاموش هنر | نشستی با هدف رسیدگی به وضعیت هنر و هنرمندان افغانستان

گزارش رادیو کابل ۱۳۵۴

بنیاد امیرخسرو بلخی، بیست و دومین نشست فرهنگی هنری و آموزش خود را در سال ۱۴۰۰ با عنوان «حنجره‌های خاموش هنر» برگزار کرد.

این نشست روز چهارشنبه، ١٢ عقرب/آبان ١۴٠٠ با حضور فرهنگیان، هنرمندان و نویسندگان اهل افغانستان و ایران، با هدف رسیدگی به وضعیت ناگوار هنر و هنرمندان، بویژه هنرمندان موسیقی افغانستان در مشهد، فرهنگسرای غدیر برگزار گردید.

این گردهمایی فرهنگی و هنری ابتدا با خوانش متون و اشعاری در وصف وطن آغاز و سپس هنرمندان موسیقی بنیاد به یاد وطن آهنگ‌هایی را اجرا کردند.

در ادامه خانم طالبی، شاعر و نویسنده اهل ایران با اشاره به عنوان نشست گفت نباید حنجره‌های هنرمندان افغانستان خاموش شود. هنر مرز نمی‌شناسد و ما همه با هم و در کنار هم موسیقی افغانستان را از نو زنده و به گوش جهانیان برسانیم.

بخش بعدی برنامه همراه بود با صحبت داکتر نورا حسینی، روانشناس بالینی و نویسنده و از اعضای بنیاد که با برشمردن مشکلات گوناگون ازجمله مشکلات روحی جامعه هنری افغانستان، اظهار داشتند: هنرمندان پیشکسوت و با اصالت ما امروز با وجود سختی‌ها و شرایط دردناک وطن و مهاجرت، خم به ابرو نیاورند و با هر کاری که می‌توانند برای حفظ و زنده‌نگهداشتن هنر که هویت کشور و ملت ماست انجام دهند، زیرا هنر است که جامعه را زنده و پویا می‌گرداند.

در پایان نشست بیانیۀ بنیاد امیرخسرو بلخی، توسط یکی از گویندگان رادیو کابل ١٣۵۴ به خوانش گرفته شد.
در این بیانیه، بنیاد امیرخسرو بلخی ضمن نگرانی از وضعیت ناگوار هنر و هنرمندان موسیقی افغانستان که شرایط سختی را می‌گذرانند، خواستار همکاری جامعه جهانی، سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و کشورهای همسایه خصوصا کشور جمهوری اسلامی ایران شدند.

اشتراک‌گذاری در

فیسبوک
توییتر
وتس‌اپ
ایمیل
تلگرام